Forskellen på simple og sammensatte kulhydrater

Lækkert og godt groft brød, som er det bedste valg når du skal vælge kulhydrater ved brød.

Lækkert og godt groft brød, som er det bedste valg når du skal vælge kulhydrater ved brød.

Helt overordnet findes der to forskellige typer af kulhydrater i vores kost. De er delt op, og findes i den mad vi spiser. Alt efter hvorhenne du læser om dem kan de hedde rigtig meget forskelligt, men noget af det du nok ofte vil falde over er termerne hurtige og langsomme. Hvor Hurtige kulhydrater er de simple kulhydrater og de langsomme kulhydrater er de sammensatte kulhydrater.

For lige at slå fast hvad kulhydrater helt præcist er (før vi begiver os ud på en dybere forklaring af hvad simple og sammensatte kulhydrater), så kulhydrater den del af vores kost som bidrager med mest energi til vores krop. Derfor er det meget vigtigt, at være bevidst samt vælge sin kost med omhu når målet er at få nogle gode kulhydrater. For der er i den grad forskel på hvilken kost du indtager.

Hvad er de simple kulhydrater

De simple kulhydrater er eksempelvis sukker, druesukker og frugtsukker. Det er altså kulhydrater der giver dit blodsukker en lynhurtigt stigning. Det virker rigtig godt når du skal bruge energi lige med det samme. Det kunne for eksempel være under ekstremsport en længere løbetur eller noget andet der kræver meget og hurtig tilførsel af energi.

Hvad er de sammensatte kulhydrater

De sammensatte kulhydrater – som jo også hedder de langsomme kulhydrater – er kulhydrater i din kost som giver en langsommere stigning af dit blodsukker, hvilket der derfor giver en større mæthedsfornemmelse samt giver dig bedre og mere stabil energi (grundet en bedre stabilitet af dit blodsukker).

Sammenssatte kulhydrater tager længere tid for din krop at nedbryde, og det er netop det som er medvirkende til et mere stabilt blodsukker niveau.

Kigger man generelt på de sammesatte kulhydrater, så er det stivelse – og det er de kulhydrater som tilfører mange af de ting din krop har brug for. Vitaminer, mineraler, kostfibre og stivelse.

Eksempler på sammensatte kulhydrater er ris, pasta, gulerødder, pasta, grove grøntsager generelt og meget andet

Så altså for at slå det fast

Simple kulhydrater er rigtig gode når du virkelig skal dyrke noget krævende sport. Noget sport hvor du har brug for energi her og nu. En hurtig og massiv tilførsel.

De sammensatte kulhydrater derimod er kroppens gode brændstof, og det er vigtigt at du vælger nogle rigtig gode kulhydrater så din krop får de bedste betingelser. En god tommelfingerregel er at forsøge at spise så groft så muligt. Groft brød. Grove grønsager. Grovpasta. Og så videre.

God fornøjelse og god appetit.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *