Månedsarkiv: februar 2013

Bedre tandpleje

God tandplejeVi kender det alle. Ærgelsen og smerten når man står nede hos tandlægen og skal have lavet et hul eller et andet indgreb. Ærgelsen på grund af det større pengebeløb man skal lægge og smerten fordi – ja, gæt selv.

Heldigvis har man selv – i høj grad – indflydelse på, hvor hyppigt ovenstående skal finde sted. God tandpleje og tandhygiejne er nøgleordene for dette.

Her i artiklen for du 3 gode tips til hvordan du opnår en bedre tandpleje og tandhygiejne. De tre råd i denne artikel er universelle – og virker for alle. Har du brug for mere specifik vejledning omkring, hvordan den optimale tandpleje og mundhygiejne er for dig – så anbefales det, at du tager kontakt til din tandlæge.

1. Børst tænder 2 gange dagligt med Fluor tandpasta

Sørg for, at børste dine tænder to gange dagligt med tandpasta med fluor. Tandbørstningen forhindrer bakterier fra bl.a. madrester i at samle sig i munden. Disse bakterier kan være årsagen til, at man udvikler “sammenhængene belægninger” – normalt kaldet plak. Plak er medvirker direkte til caries (huller i tænderne) og tandkødsbetændelse.

Det er vigtigt, at der fluor i det tandpasta man børster sine tænder i. Fluor styrker emaljen – så den i mindre grad kan gå i opløsning. Dette er ligeledes medvirkende til at mindske risikoen for huller i tænderne.

Husk desuden at børste tænderne med en tandbørste af ordentlig kvalitet.

2. Spis sundere

En sundere livsstil i forhold til den kost man indtager, er faktisk direkte medvirkende til en bedre mund- og tandpleje. Sund kost giver nemlig både en sundere mund og tænder. Når man spiser groft og grønt skal man nemlig have stærkere tænder, og derfor udvikler tænderne sig netop når man spiser denne sundere kost.

3. Brug tandtråd & tandstikkere

Huller i tænderne starter oftest inde mellem tænderne – altså i tandmellemrummene. Hertil kan det være meget effektivt at bruge tandtråd eller tandstikkere, da den almindelig tandbørstning ofte har svært ved at nå helt ind i tandmellemrummene. Brugen af tandtråd og tandstikker forebygger desuden tandkøbsbetændelse.

Brug gerne tandtråd eller tandstikker – hver dag.

Tip: Man kan selvfølgelig også anvende mellemrumsbørster til at fjerne plakken mellem tænderne.

Sådan hitter du rede i de internationale skostørrelser

Ligesom at et ikke er alle der måler afstande i cm, måler vægt i gram osv. så det er det bestemt heller ikke alle der bruger de europæiske skostørrelser når der skal angives en størrelse på et par sko. Faktisk er det adskillige forskellige angivelser på skostørrelserne, og det kan i den grad være en jungle at finde rundt i.

Ikke desto mindre finder man stadig sko, der ikke lige er angivet i sit eget foretrukne skostørrelses-standard (for det meste europæiske, for jer der læser med her) – og så er man jo lidt på herrensmark. Ens for dem alle er heldigvis, at de holder sig til at angive i tal. Ingen med kinesiske tegn, bogstaver eller andre specialtegn endnu. Men hvem ved, måske kommer det en dag.

Heldigvis findes der denne side – klik her – , der nemt og enkelt viser dig forholdene mellem de forskellige angivelser. Det gælder både de engelske størrelser, de amerikanske størrelser samt et par andre. Det eneste du skal gøre er blot, at finde den størrelser i den ønskede angivelse – og så kan man i tabellen se hvad dette svarer til i de andre angivelser. Og du kan se det såvel for damesko som for herresko.

Disse internationale angivelser i skostørrelser kan findes og sammenlignes:

  • Europæiske
  • Amerikanske – USA + Canada
  • Japanske
  • Engelske
  • Tommer (målangivelse for længde)

Se det hele og meget mere på licious.dk